Liikuntatapaturmat

liukuesteiden laittaminen

Liikuntatapaturmat ovat toiseksi yleisin tapaturmatyyppi. Liikuntavammojen ehkäisyyn on helppo panostaa itse.

Liikunnan parissa syntyvät vammat voi usein välttää

Terveellisen ja turvallisen liikunnan hyödyt ovat kiistattomat. Monipuolisella liikunnalla ja liikkumisella on tutkitusti positiivisia vaikutuksia niin fyysiseen kuin psyykkiseen terveyteen. Liikunnan parissa syntyy kuitenkin myös tapaturmia ja liikuntavammoja. Liikuntavamman voi aiheuttaa esimerkiksi kaatuminen, tekniikkavirhe, liikuntatilojen puutteellinen varustus tai valaistus sekä törmäys toiseen liikkujaan. Usein liikuntaan liittyvät vammat johtuvat kehonhallinnan puutteista. Valtaosa liikuntavammoista on lieviä ja hyvin paranevia, mutta niiden pitkäaikaisseuraukset saattavat olla harmillisia. Liikuntavammasta voi aiheutua esimerkiksi ajan kuluessa paheneva nivelrikko.

Liikuntavammojen syntymiseen vaikuttavat liikunnan määrä ja liikkumismuoto, mutta myös asenne ja välineet.  Määrällisesti eniten liikuntatapaturmia aiheuttavat lajit ovat jalkapallo, salibandy ja lenkkeily. Myös moottoriurheilu, suunnistus, tietyt kamppailulajit, laskettelu ja lumilautailu ovat tapaturma-alttiimpien lajien kärkipäässä. Yleisimmin liikunnan parissa loukataan polvi, nilkka tai selkä.

Liikunnan parissa syntyviä vammoja voidaan ehkäistä monipuolisella liikunnalla: hyvä aerobinen peruskunto, riittävä lihasvoima sekä kehon hallinnan harjoittelu ovat perusta turvalliselle liikkumiselle. UKK-instituutin liikkumisen suosituksen mukaan jo kevyellä liikuskelulla on tutkittuja terveyshyötyjä. Mitä useammin päivän mittaan liikuskelee ja paikallaanoloaan tauottaa, sen parempi. Liikuskelun ja paikallaolon tauottamisen ohella riittävä määrä palauttavaa unta on tärkeää kokonaisvaltaisen terveyden ja hyvinvoinnin kannalta. Väsyneenä myös alttius liikuntatapaturmille kasvaa.

Näin voit vähentää liikuntatapaturman riskiä

  • Tiedosta lajin ja harjoitteen riskit.
  • Huomioi oikea suoritustekniikka.
  • Lisää harjoittelua maltillisesti.
  • Hanki lajin vaatimat perustaidot ja peruskunto.
  • Paranna lihaskuntoa sekä nivelten liikkuvuutta, verryttele lihakset ja nivelet ennen harjoitusta.
  • Jäähdyttele harjoituksen jälkeen.
  • Pidä riittävä määrä lepotaukoja.
  • Huolehdi aikaisempien vammojen hoidosta ja kuntoutuksesta ennen lajin pariin palaamista.
  • Vältä liikuntaa sairaana sekä alkoholin tai muiden päihteiden vaikutuksen alaisena.
  • Vältä aggressiivista pelityyliä.
  • Valitse sopivat ja iskuja vaimentavat jalkineet.
  • Käytä asianmukaisia varusteita ja suojuksia, kuten kypärää ja suojalaseja.

Lue lisää aiheesta