Kohti nollaa tapaturmaa, myös sähköavusteisilla laitteilla

Sähkön tuoma avustus liikkumiseen on tullut jäädäkseen. Erilaiset jalankulkua avustavat sähköiset laitteet, kevyet sähköajoneuvot ja sähköavusteiset polkupyörät ovat olleet jo viitisen vuotta laillisia kulkuvälineitä tieliikenteessä. Uudet liikkumismuodot tuovat mukaan myös uudenlaisia haasteita. Liikenneturvan yhteyspäällikkö Ari-Pekka Lattu pohtii asiaa liikenneturvallisuuden näkökulmasta.

Sähköpotkulauta käytössä.
Kuva: Kaisa Tanskanen / Liikenneturva

Vauhdin hurmaa sähköavusteisesti

Laitteiden kirjo on kasvanut ja esimerkiksi sähköavusteisten polkupyörien suosion voidaan jopa sanoa räjähtäneen tänä keväänä. Useammassa kaupungissa voi huristella vuokrattavilla sähköpotkulaudoilla tai sähköavusteisilla polkupyörillä.

Sähköavusteisilla polkupyörillä tilannenopeudet kasvavat huomaamatta. Kun sähkö avustaa oman tehovalinnan mukaisesti polkemista 25 km/h nopeuteen asti, taittuu matka iloisesti tuulen humistessa korvissa. Fysiikan lait pätevät kuitenkin myös pyöräillessä: nopeuden tuplaantuessa jarrutusmatka nelinkertaistuu. Tämä kannattaa pitää mielessä varsinkin taajamassa. Jarrutusmatkan lisäksi myös pyörän hallittavuus selkeästi heikkenee vauhdin myötä.

Sama pätee sähköpotkulautoihin. Ensikokeilulla ajaminen voi vaikuttaa helpolta, mutta tilannenopeuteen kannattaa kiinnittää huomiota. Sähköpotkulaudan käyttäytyminen jarrutuksissa, käännöksissä ja esteiden ylittämisissä saattaa yllättää. Matala reunakivi, jonka ylittäminen polkupyörällä ei tuota vaikeuksia, voi aiheuttaa potkulaudalle odottamattoman äkkipysähdyksen.

Sähköpotkulaudalla vain selvin päin

Kadunkulmassa odottavan sähköpotkulaudan vihreä merkkivalo voi pimeässä syysyössä kutsua luokseen pitkää taksijonoa voimakkaammin. Kiusaus lähteä ravintolaillan jälkeen sähköpotkulaudalla kotia kohti voi kuitenkin koitua kohtalokkaaksi. Turun yliopistollisessa sairaalassa 2019 tehdyn tutkimuksen mukaan valtaosa sähköpotkulaudoilla sattuneista vakavammista onnettomuuksista tapahtui yöaikaan ja päihtyneenä. Seurauksena kaatumisista oli leuan- ja kallonpohjanmurtumia, hammasvaurioita tai pahimmillaan ajelu saattoi johtaa jopa aivovammaan.

Lievempiä onnettomuuksia sähköpotkulaudoilla varmasti tapahtuu päivittäin, mutta ne eivät yksittäisten lievien polkupyöräonnettomuuksien tavoin päädy tilastoihin; uhri paikkaa itse haavansa ja kärsii hammasta purren seuraukset.

Jos päihtyneenä tapahtuvaan ajosuoritukseen lisätään kokemattomuus ja nopeus, on yhdistelmä erittäin vaarallinen. Liikenneturvan legendaarinen Jos otat, et aja -slogan sopii tähänkin liikkumisvälineeseen.

Vinkkilista sähköisen liikkumisvälineen käyttöön:

  • Harjoittele uuden kulkuvälineen käyttöä rauhallisessa paikassa ennen liikenteeseen menoa.
  • Arvioi oma ajokuntosi ennen ajamista. ”Jos otat, et aja” toimii aina hyvänä ohjenuorana liikenteessä.
  • Valitse oikea tilannenopeus.
  • Käytä kypärää. Vuokralaudoissa voi olla mukana lainattava kypärä, mutta usein lautaa käyttävän on hyvä kuljettaa omaa kypärää mukanaan.
  • Huomioi laitteiden äänettömyys. Äänimerkkiä kannattaa käyttää varoittamaan muuta liikennettä.
  • Tunne oman kulkupelisi liikennesäännöt. Rakenteelliselta nopeudeltaan yli 15 km/h kulkevien sähköpotkulautojen paikka on pyörätiellä yhdessä sähköavusteisten polkupyörien kanssa. Vain alle 12-vuotias voi liikkua jalkakäytävällä muu liikenne huomioon ottaen.

Sähköisiä liikkumisvälineitä on monia erilaisia. Laitteen ominaisuuksista riippuu, luetaanko sitä käyttävä jalankulkijaksi, pyöräilijäksi vai moottoriajoneuvon kuljettajaksi. Ominaisuudet vaikuttavat myös esimerkiksi siihen, vaaditaanko laitteen kuljettajalta ajokortti tai onko laitteelle otettava liikennevakuutus.

Lue lisää täältä: liikenneturva.fi/sähköllä

 

Kirjoittaja:

Ari-Pekka Lattu, yhteyspäällikkö, Liikenneturva