Liikuntatapaturmat

liukuesteiden laittaminen

Liikuntatapaturmat ovat yleisin tapaturmatyyppi. Liikuntavammojen ehkäisyyn on helppo panostaa itse.

Liikunnan parissa syntyvät vammat voi usein välttää

Terveellisen ja turvallisen liikunnan hyödyt ovat kiistattomat. Liikuntavamman voi aiheuttaa esimerkiksi kaatuminen, tekniikkavirhe, liikuntatilojen puutteellinen varustus tai valaistus tai törmäys toiseen liikkujaan. Valtaosa liikuntavammoista on lieviä ja hyvin paranevia, mutta niiden pitkäaikaisseuraukset saattavat olla harmillisia. Liikuntavammasta voi aiheutua esimerkiksi ajan kuluessa paheneva nivelrikko.

Liikuntavammojen syntymiseen vaikuttaa liikunnan määrä ja liikkumismuoto, mutta myös asenne ja välineet.  Määrällisesti eniten liikuntatapaturmia aiheuttavat lajit ovat jalkapallo, salibandy ja lenkkeily. Myös moottoriurheilu, suunnistus, tietyt kamppailulajit, laskettelu ja lumilautailu ovat tapaturma-alttiimpien lajien kärkipäässä. Yleisimmin liikunnan parissa loukataan polvi, nilkka tai selkä.

Näin voit vähentää liikuntatapaturman riskiä

  • Tiedosta lajin ja harjoitteen riskit.
  • Huomioi oikea suoritustekniikka.
  • Lisää harjoittelua maltillisesti.
  • Hanki lajin vaatimat perustaidot ja peruskunto.
  • Paranna lihaskuntoa sekä nivelten liikkuvuutta, verryttele lihakset ja nivelet ennen harjoitusta.
  • Jäähdyttele harjoituksen jälkeen.
  • Pidä riittävä määrä lepotaukoja.
  • Huolehdi aikaisempien vammojen hoidosta ja kuntoutuksesta ennen lajin pariin palaamista.
  • Vältä liikuntaa sairaana sekä alkoholin tai muiden päihteiden vaikutuksen alaisena.
  • Vältä aggressiivista pelityyliä.
  • Valitse sopivat ja iskuja vaimentavat jalkineet.
  • Käytä asianmukaisia varusteita ja suojuksia, kuten kypärää ja suojalaseja.

Lue lisää aiheesta