Tapaturmatesti

On perjantai, 13 syyskuuta. Kaikkihan tietävät, ettei tänä päivänä satu sen enempää onnettomuuksia kuin muinakaan päivinä. Päivä on silti mitä parhain omien turvallisuustietojen tuumailuun.

Hyppää testihenkilön housuihin ja testaa turvallisuustietojasi kotona, työmatkalla, työpaikalla ja vapaa-ajalla. Kuvittele itsesi tilanteisiin. Miten toimisit?

1. Jahas, meni eilen töissä myöhään, eikä unikaan tullut. Työasiat pörräsivät mielessä ja jämähdin katsomaan lempisarjaani läpi yön. Vuorokauden valveillaolo verrattavissa

Oikein! Väärin!

Vuorokauden valveillaolo on tiukka paikka elimistölle, sillä riski kompuroida kävellessä tai kolaroida liikenteessä kasvaa selvästi. Vuorokauden univaje vastaa 1,0 promillen humalaa.

2. Puuroa popsiessani luen uutisia. Huomaan, että tänäänhän on perjantai 13. päivä, Tapaturmapäivä. Uutisissa kerrotaan, että tapaturmista sattuu kotona ja vapaa-ajalla

Oikein! Väärin!

Tilastot puhuvat karua kieltä siitä, että vapaa-aika käy terveyden, jopa hengen päälle. 80 prosenttia vammaan johtaneista tapaturmista ja jopa 90 prosenttia tapaturmaisista kuolemista sattuu kotona ja vapaa-ajalla. Ei ole siis yhtään pöljää ottaa turvallisuus yhtä vakavasti vapaa-ajalla kuin liikenteessä ja töissä.

3. Uutiset tapaturmista saivat minut unohtamaan ajan kulun. Voi ei, hattu päähän ja baanalle! Nyt on todella kiire töihin. Miten toimin?

Oikein! Väärin!

Ei ole hoppu hyväksi! Kiire saa ihmiset rynnistämään tapaturmiin – vaatiihan kiireessä toimiminen enemmän hyvää huomiokykyä, tarkkaavaisuutta ja keskittymiskykyä. Kiireettömyyttä voi harjoitella!

4. Saavun viimein työpaikalle. Osa ulkovaloista on pimeänä. Miten toimin?

Oikein! Väärin!

Turvallisinta on, että kiinteistöhuollon ammattilainen vaihtaa ulkovalot. Parasta on siis ilmoittaa epäkohdasta saman tien. Miehet satuttavat itsensä monesti juuri korjaushommissa ja muussa nikkaroinnissa, kun työpaikalta tutut turvallisuuskäytännöt kummasti unohtuvat.

5. Jotta vähän virkistyisin, lähden kaupunkipyörällä lounastapaamiseen. Lähtiessäni muistan, että eihän minulla ole kypärää. Asia kyllä rassaa omaatuntoani, kun muistan jutun aamun uutisesta, jossa todettiin kypärän käytön laskevan päävammojen todennäköisyyttä fillarionnettomuuksissa

Oikein! Väärin!

Ihmisen pää on yleensä heikompi kuin asvaltti tai auton pelti. Tutkimusten mukaan pyöräilykypärän suojavaikutus on kiistaton. Pyöräilykypärän käyttö laskee päävammojen todennäköisyyttä 50%. Siksi kypärän lisäksi tarvitaan myös järkeä sekä sääntöjen noudattamissa liikenteessä.

6. Työpäivä on viimein ohi ja höntsäsäbä kavereiden kanssa odottaa. Työhyvinvointipäivässä puhuttiin lämmittelyn, välineiden ja suojavarusteiden tarpeellisuudesta. Muistelenkin, että liikuntatapaturmiin joutuneita suomalaisia on vuosittain

Oikein! Väärin!

Liikuntatapaturmaan törmää vuosittain noin 330 000 henkilöä. Se on melkoinen määrä tuskaa ja parkua. Miesten ääni kuuluu vahvana: Liikuntatapaturmista 42 % sattui naisille ja 58 % miehille.

7. Haa, viikonloppu! Starttaan mökille autolla. Radiossa on käynnissä visa tapaturmia-aiheisiin liittyen. Suomessa tapaturmiin kuolee vuosittain noin 2500 ihmistä. Mutta kuinkahan suuri osa työikäisten tapaturmakuolemista sattuu miehille?

Oikein! Väärin!

Tässä kohtaa naiset ottavat murskavoiton miehistä. Työikäisistä tapaturmissa kuolleista 80 prosenttia on miehiä.

8. Vihdoin mökillä. Ai niin, mökin palovaroitin on ollut testaamatta jo varmaan vuoden. Designista päätellen laite on asennettu kattoon vuosituhannen vaihteessa. Miten toimit?

Oikein! Väärin!

Palovaroitin valvoo turvallisuutta, kun ihminen on puuhissaan tai unten mailla – kunhan varoitin pidetään toimintakunnossa. Palovaroitin tulee vaihtaa uuteen 5–10 vuoden välein. Paristo kannattaa vaihtaa vuosittain ja palovaroitin on hyvä testata joka kerta mökille saavuttaessa.

9. Taidanpa ennen saunan lämmittämistä lähteä uistelemaan veneellä. Puen tietenkin pelastusliivit ylleni, koska

Oikein! Väärin!

Pelastusliivit kelluttavat ja kääntävät tarvittaessa tajuttoman ihmisen selinkelluntaan. Joka vuosi noin 50 työikäistä kuolee hukkumiseen tai veteen vajoamiseen – heistä kaksi kolmasosaa on päihtyneitä tapaturman hetkellä. Lisäksi noin 20 työikäistä menehtyy vesiliikenneonnettomuuksissa. Oikeaoppisesti puetut pelastusliivit voisivat estää jopa 70–80 prosenttia vesiliikenteessä tapahtuneista hukkumisista. Kuusi seitsemästä hukkuneesta on miehiä.

10. Odotellessani saunan lämpiämistä menee muutama olut ja pari vahvempaa drinkkiäkin. Ilta taittuu kohta yöksi ja olo alkaa olla tokkurainen. Nyt sauna olisi valmiina, mutta silmät meinaavat väkisin painua kiinni. Mahtaako väsymys helpottaa saunassa? Päätän

Oikein! Väärin!

Selvähän se, että päihteiden käyttö lisää tapaturmariskiä ja vammojen vakavuutta. Saunassa kuolleista reilut 40 % oli päihtyneitä (vuoden 2016 tilastojen mukaan).

Tapaturmatesti 2019
Olet Turvataituri!

Olet oivaltanut, että onnettomuus ei yleensä johdu onnen puutteesta vaan harkitsemattomista toimintatavoista. Kerro muillekin testistä somessa hashtagilla #tapaturmapäivä #ethänkikkaile.
Olet Semikikkailija!

Saattaa olla, että et satuta itseäsi kikkailemalla, mutta sinun kannattaa hiukan skarpata, niin elämäsi olisi vieläkin turvallisempaa. Olisikin hyvä kerrata erilaisia riskitekijöitä kotona, vapaa-ajalla ja työssä. Kerro muillekin testistä somessa hashtagilla #tapaturmapäivä #ethänkikkaile. Vinkkejä tapaturmien ehkäisemiseen löydät tapaturmapaiva.fi ja kotitapaturma.fi- verkkosivuilta.
Olet Superkikkailija!

On suorastaan todennäköistä, että kolhit itseäsi lähiaikoina. Elämäsi voisi olla tuskattomampaa, jos treenaisit holttia ja malttia. Kerro muillekin testistä somessa hashtagilla #tapaturmapäivä #ethänkikkaile. Vinkkejä tapaturmien ehkäisemiseen löydät tapaturmapaiva.fi ja kotitapaturma.fi- verkkosivuilta.

Jaa tuloksesi:

Opitko jotain uutta testistä?

Osallistu arvontaan ja vastaa palautekyselyyn!

 

Arvottavat palkinnot: Kolme (3kpl) x L​ILAKI® Kids tai LILAKI® Senior tuotepaketteja, yksi (1) x verenpainemittari, yksi (1) x vesiturvallisuussetti (pelastusämpäri, vesitiivis pussukka, naskalit, pipo, kauluri ja kylpyankka)