Tapaturmapäivä 2018

Miehet loukkaantuvat lenkillä, kuntosalilla ja jalkapallokentällä – liikuntatapaturmista 58 % sattuu miehille

Suomalaiset liikkuvat yhä enemmän, mutta valitettavasti myös liikuntatapaturmat ovat lisääntyneet viime vuosina – nyt liikunta onkin yleisin syy tapaturmiin. Joka vuosi suomalaisille sattuu noin 330 000 liikuntavammaa ja miehet ovat alttiimpia liikuntatapaturmille kuin naiset. Miksi ihmeessä?

“Ei tässä mitään lämmitellä tarvitse.”

“Samat painot kuin ennenkin.”

“Liukutaklaus on aina hyvä idea!”

 

Miehet johtavat tapaturmatilastoa liikunnan osalta selkeästi: liikuntatapaturmista 58 prosenttia sattui miehille ja 42 prosenttia naisille – tämä selviää Kansallisesta uhritutkimuksesta 2017. Miesten suurempaa osuutta liikuntatapaturmatilastoissa selittää osittain liikkumiseen käytetty aika ja lajivalinta: miehet harrastavat liikuntaa enemmän kuin naiset, ja vammoja tulee usein juuri miesten suosimissa vauhdikkaissa joukkuelajeissa, kuten jalkapallossa, salibandyssa ja jääkiekossa. Liikuntatapaturmia sattuu erityisesti nuorille, alle 35-vuotiaille miehille.

Yliyrittäminen aiheuttaa tapaturmia

Höntsäillessä voi luulot omasta taitotasosta kohota turhan korkeaksi ja valmistautuminen unohtuu. Riskit on syytä tiedostaa harrasteliikunnassakin.

Eniten liikuntatapaturmia aiheuttaneet lajit ovat lenkkeily, kävely, hölkkä ja sauvakävely (16 % liikuntatapaturmista). Kuntosaliharjoittelu, voimailu ja painonnosto kattoivat 14 prosenttia ja jalkapallo 14 prosenttia kaikista vammoista. Näissä liikuntamuodoissa voidaan arvioida sattuvan väestötasolla noin 180 000 liikuntavammaa. Myös pyöräilyssä, salibandyssä ja hiihdossa sekä laskettelussa sattuu runsaasti tapaturmia.

Vinkit liikuntatapaturmien ehkäisyyn

Jokainen liikuntaa harrastava voi itse vaikuttaa tapaturmariskeihinsä. Huolehdi näistä:

  • hanki asianmukaiset liikuntavälineet
  • liiku sopivassa ympäristössä
  • tiedosta lajin riskit
  • hanki lajin vaatimat perustaidot ja tekniikka
  • harjoita itseäsi monipuolisesti
  • hoidat vanhat vammat huolellisesti kuntoon
  • lämmittele ja verryttele ennen liikuntasuoritusta
  • suhteuta suoritus omaan (senhetkiseen) kuntoosi
  • lisää harjoittelua maltillisesti
  • käytä aina asianmukaisia välineitä ja suojaimia
  • noudata lajin sääntöjä
  • tiedosta riskin moninkertaistuminen kilpaillessa
  • huolehdi levosta ja monipuolisesta ravinnosta
  • älä harrasta liikuntaa sairaana tai alkoholin vaikutuksen alaisena